Home | NVCG-meldpunt voor misstanden in de cosmetische zorg

NVCG-meldpunt voor misstanden in de cosmetische zorg

Op 6 januari lanceert de Nederlandse Vereniging Cosmetische Geneeskunde (NVCG) het NVCG-meldpunt voor misstanden in de cosmetische zorg. Het meldpunt biedt slachtoffers van cosmetische misstanden of zorgverleners de mogelijkheid om deze anoniem te melden. Maar liefst 73% van de cosmetisch artsen ziet patiënten met complicaties na een behandeling elders. Tot op heden werden deze misstanden nergens vastgelegd. Dat de NVCG dit initiatief neemt, is mooi voor de toekomst van de cosmetische zorg. Er wordt in kaart gebracht, waar het feitelijk misgaat en dit is het begin om vervelende situaties en complicaties te verminderen.  Via de website nvcg.nl/meldpunt kunnen cosmetische misstanden gemeld worden.

Ernstige complicaties door behandeling niet-artsen
Dr. Catharina Meijer, cosmetisch arts en voorzitter van de NVCG: “Aanleiding voor het meldpunt zijn ernstige complicaties na behandelingen met medische hulpmiddelen door niet-artsen, waarmee cosmetisch artsen worden geconfronteerd. Uit recent onderzoek van de NVCG in samenwerking met consumentenprogramma Radar onder cosmetisch artsen, blijkt dat 73% van de cosmetisch artsen te maken heeft gehad met patiënten met complicaties door een andere behandelaar. De meeste van deze artsen hebben dit vaker dan eens meegemaakt. 71% van deze artsen zag complicaties van apparatuur op basis van plasma-energie (160 gevallen) en 69% zag complicaties van de hyaluronpen (173 gevallen). Bij 95% van de artsen waren deze complicaties een gevolg van cosmetische behandeling door een schoonheidsspecialist. Bij 33% was de complicatie het gevolg van cosmetische behandeling door een tandarts. Feiten die ons hebben aangezet tot het initiëren van het meldpunt.”

Jan van Goyen neemt goede zorg serieus
De meldingen die bij het NVCG-meldpunt gedaan worden zijn bedoeld voor de beeldvorming van de NVCG. Veel voorkomende complicaties, behandelmethodes en behandelaars worden op deze manier in kaart gebracht en potentiële patiënten worden eerder gewaarschuwd. Gedupeerden die het meldpunt gebruiken worden alsnog verzocht om de klacht te melden bij de zorginstelling, Inspectie voor Gezondheidszorg en een regionaal Tuchtcollege voor de gezondheidszorg. De klachtenprocedure van Jan van Goyen vindt u hier.

KEURMERK